Fettfattig yoghurt basert ost: Labane

Her er noe som sannsynligvis har skjedd, om ikke alle, så de aller fleste av oss: Du sitter der, fastnet i rushtiden på vei til eller tilbake fra et sted, tankene dine vandrer avgårde, i bakgrunnen blir stemmene på radioen til en grøtete mumling, og så plutselig…
Low-fat Israeli yoghurt based cheese: Labane

…tar du deg selv i å tenke:

«Hmmm .. Jeg lurer på hvordan jeg kan lage min egen fettfattige yoghurt baserte ost .. De har ikke det på mitt lokale supermarked og det er faktisk en problemstilling som synes å ha streifet tankene mine ofte i det siste…»

Vel, frykt ikke min venn: Du trenger ikke å fundere noe videre på problemstillingen. Ei heller vil det være behov for å følge den hvite kaninen kledd i midje-coat, med en klokke i lommen, ned et kaninhull for å bli frigjort (jeg er nemlig temmelig overbevist om at det var ditt svar på problemet).
Herved bringer jeg deg oppskriften, basert på en gammel familie oppskrift fra Israel, slik at du kan være forberedt til Mad Tea Party!

I Israel finnes mange oster tilgjengelige i fett-reduserte eller ikke-fete varianter, men i Norge betyr «light» en fettprosent som ligger på mellom 11-17%. Shabbatsfrokost (lørdagsfrokost) i Israel er ofte et solid måltid bestående av kald mat som oliven, yoghurt, brød, syltetøy, diverse oster som for eksempel kremost, cottage cheese, labane, etc, og røkt fisk, ledsaget av varm te eller kaffe. Salat blir spist til nesten alle israelske måltider, med olje, sitronsaft og en hel masse grønnsaker. Denne osten passer bra med nevnte frokost, eller rett og slett som pålegg i en pita eller på en brødskive, med valgfrie skiver av tomat og za’atar (et krydder).

Til grunnoppskriften vil du trenge følgende elementer:

    • 500 gram fettfattig yoghurt. Du kan velge hvilken yoghurt du vil – jeg bruker en med 3,5% fett. (For de av dere som bruker andre målemetoder enn det metriske systemet, kan jeg informere deg om at 500 gram tilsvarer 17.6369 ounces, 1.10231 pound, 0.078736 stone, 2500 carat – med andre ord: 0,5 kg.)
    • 1 fedd knust hvitløk
    • Saften av ½ sitron
    • En teskje eller mindre / mer av salt

Utstyr:

      • Sil
      • Et tynt kjøkkenhåndkle av bomull
      • En bolle

Dette er altså det grunnleggene – alle ingrediensene du trenger for å lage den fetttfattige yoghurt baserte osten kalt Labane. Denne osten er veldig populær i Israel og sannsynligvis også i nabolandene i Midt Østen.Men, jeg foretrekker å leke litt med oppskrifter, legge til mer eller mindre tilfeldige ting for å gjøre det hele mer interessant – krydre opp tingene litt. Så, her følger mine tilskudd til den grunnleggende oppskriften. Mine tillegg er fullstendig valgfrie, og osten kan ikke lenger kalles Labane hvis du legger til mine ekstra ingrredienser:

        • Finrevet skall av ½ sitron (kun det gule – ikke det hvite)
        • Fersk, hakket gressløk
        • Fersk, hakket oregano

Så hva gjør jeg nå?!?

          1. Bland alt det grunnleggende: yoghurt, knust hvitløk, salt og sitronsaft.
            (legg også til de valgfrie ingrediensene dersom du ønsker: urter og sitron skall).
          2. Plasser silen over en bolle.
          3. Plasser tynn klut (jeg bruker et gammelt kjøkkenhåndkle av bomull) over silen.
          4. Hell yoghurtblandingen i håndkledet.
          5. Brett inn hjørnene av håndkledet slik at det dekker osten (du ikke vil at håndkledet skal stikke utenfor bollen).
          6. Sett det hele i kjøleskap i 1-2 dager, så den er klar til å bli konsumert.

Oppbevar den i kjøleskap i en matboks av plast eller lignende.
Du er nå klar for Mad Tea Party!

Share your opinion

