Jalapeño Maisbrød

For noen år siden skrev jeg en oppskrift på Jalapeño Corn Bread, og jeg fant ut at jeg kunne poste det her i bloggen (et annet alternativ ville vært å poste det på postkontoret, hvor man pleide å poste ting i gamle dager, men det er for mye slit å dra rassen sin hele veien til postkontoret). Uansett, da det viste seg at bildene ikke lenger var egnet, betydde dette at jeg måtte bake cornbread igjen slik at jeg kunne skyte noen nye blinkskudd.

Will there be snow on the mountain? Or perhaps dry flour & sugar?

Blir det snø på fjellet? Eller kanskje tørt mel og sukker?

Siden vi er på vei til fjells denne helgen (ja, jeg er veldig spent – vi har til og med leid bil: en ordentlig automobil! Haha, ingen buss eller offentlig transport denne gangen. Oooh, dette minner meg på at jeg må overføre litt musikk til iPod’en min: det siste vi ønsker er å lytte til radio, med alle reklamene drittmusikken på de private kanalene og 100% politisk propaganda og drittmusikk på de norske statlige kanalene), så måtte jeg bake cornbread i går kveld.

Jeg bestemte meg også for å lage vanilje ekstrakt fra en oppskrift jeg fant gjennom WordPress’ Freshly Pressed.

Her er min oppskrift på for glutenfrie maisbrød (alt i denne bloggen er glutenfritt):

Jalapeño Maisbrød (Jalapeño Corn Bread).

sundried tomatoes, jalapenos & black olives

soltørkede tomater, jalapenos & svarte oliven

Passer godt sammen med chilligryte, suppe eller kjøttretter. Det er også godt med kun smør. Juster styrkegraden med mengde jalapeños…

Forberedelser:     5 Min
Koketid:    20-30 Min
Total tidsbruk:    25-35 Min

Ingredienser:

* 1 1/2 kopp maismel
* 1/2 kopp toro lys glutenfritt mel (eller vanlig hvetemel)
* 6 ss sukker
* 2 ts bakepulver
* 1 ts salt
* 1/2 ts baking soda
* 2 egg
* 1 kopp kefir
* 1/4 kopp oliven olje
* 3 hele jalapeño pepper, finkuttet.

Fremgangsmåte:

1. I en bolle blander du de 6 første ingrediensene. Deretter tilsetter du jalapeños.
I en annen bolle visper du egg, kefir og olje. Tilsett dette i de tørre ingrediensene og rør til du ikke trenger å røre mer.
Tøm røra i en smurt form, silikonform eller form med bakepapir. Du kan også bruke muffinsformer!

2. Bak på 200ºC i 20-30 minutter, eller til du kan stikke en tannpirker eller en spisepinne (i tre) nær senter av
maisbrødet og dra den ut tørr. Skjør i skiver eller i former (tre-/firkanter). Serveres rykende ferskt og varmt!

Om du synes retten er for søt, kan du minske sukkermengden.
Vanlig melk fungerer også om du ikke har kefir.
Du kan også ta en spiseskje sitronjuice i en kopp, før du tilsetter vanlig melk og lar det stå i fem minutter.

Det finnes en mengde muligheter for variasjoner, blant annet kan du eksperimentere med å tilsette soltørkede tomater eller oliven. Kanskje maiskorn? Tilsett slike variasjoner samtidig som du tilsetter eventuelle jalapenos (j uttales forresten som h).

cornbread & rum vanilla extract

Vaniljeekstrakten, hva med den?
Del 3 vanilje stenger på midten, putt de i et lite sterilisert glass (glasset steriliseres ved å dekkes av kokende vann i 10 minutter), dekk vaniljestengene med rum (bruk en god rom, ikke Bacardi), skru på lokket og la glasset stå i et mørkt skap i to måneder.
Rist glasset en gang i uka, og dersom glasset står i et skap som åpnes ofte, bør du dekke til glasset med et kjøkkenhåndkle eller noe lignende.

Share your opinion

