Svarte-Jesus fra Nazareth?

"Is it Obama? No, it's Little Black-Jesus of Nazareth."

"Er det Obama? Nei, det er lille Svarte-Jesus fra Nazareth."

Slik så han altså ut, Jesus fra Nazareth, ifølge bildet som henger i kirken til de etiopiske kristne i Det Hellige Lands evige hovedstad. Jesus var svart (så da er det oppklart).

Rett ved siden av svarte-Jesus, henger hvite-Jesus (slik vi kanskje er mer vant til å se han avbildet),

og som dere ser av bildene så er det ikke bare Jesus som har forskjellig antall pigmenter i huden, men også englene og Maria har fått farge.

"Is it George Bush? No, it's Europeanized, Caucasian-Jesus of Nazareth"

"Er det George Bush? Nei, det er Europeiserte, kaukasiske-Jesus fra Nazareth"

Om dette også gjelder Josef vites ikke da han ikke er i bildet… (det var kanskje ikke så nøye med barnefaren i gamle dager heller..?)
I alle fall kan man trygt si at Josef har blitt temmelig neglisjert i forhold til Jesus og Maria opp gjennom historien, i hvert fall når det gjelder kirkekunst.

Den Etiopiske Kirken i Jerusalem ligger i gangavstand, ca. 10 minutter nord for Jaffa Road, i det interessante, jødisk-ortodokse nabolaget Mea Shearim (se kart).

Løven over kirkens inngangsport symboliserer dette kirkesamfunnet, hvor det sies at de etiopiske kristne stammer fra Dronningen av Saba og Kong Salomo. Kong Salomo ga henne en trone med to løver av Judea da hun besøkte Jerusalem (interesserte kan slå opp i 1. Kongebok, kapittel 10, der står det nevnt noe om dette besøket) .

Byggingen av kirken ble påbegynt i 1893 av den etiopiske keiseren Johannes I. Han ville at hans folk skulle ha en tilstedeværelse i det moderne Jerusalem, i tillegg til sin kirke nær Den Hellige Grav. Den etiopiske kirken ble bygget i etapper mellom 1874 og 1901 – i midten av gårdsplassen står en rund kirke, modellert etter kirkene i Etiopia, og rundt den ligger residensen til munker og nonner. Inskripsjonen på porten, på Geez, lyder;

“Løven til Judahs stamme har triumfert”. – – Også til minne om Kong Menelek II av Ethiopia og året 1889.

Den etiopiske kirken i Jerusalem er omgitt av en kjølende, skyggefull hage (noe som kommer godt med på en varm Jerusalem sommer). Etiopiske ortodokse tilbedere, samt alle besøkende til kirken, bes fjerne sine sko når du går inn i denne kirken (det gjelder også andre etiopiske kirker).
Det er lett å anta at dette med å ta av seg skoene skyldes praktiske hensyn som at man ikke skal møkke til og slite ut teppene som dekker hele kirkegulvet, men dette er feil, det er ikke verdslige årsaker som ligger til grunn, men et tegn på respekt og et påbud fra Herren. Et påbud vi finner i Andre Mosebok 3:5 (Exodus 03:05) (der Moses, mens han ser den brennende busken, er befalt å ta av seg skoene på hellig grunn):

5 And he said, Draw not nigh hither: put off thy shoes from off thy feet, for the place whereon thou standest is holy ground.

5 Da sa Gud: «Kom ikke nærmere! Ta dine sko av deg! For det stedet du står på, er hellig jord.»
– Exodus 03:05 / – Andre Mosebok 3:5 

Hvis (eller heller når) de lager enda en ny, oppdatert versjon av bibelen, kommer det sikkert til å høres ut slik som dette:

5Og så sa Gud: “Hei, hva er’e du driver med? Dra deg vekk derfra. Fjern de flip-flopsa,  det her er mitt område, ikke sant?”

Den runde kirken har en hvelvet struktur, med alteret midt i kirkens sentrum. Det henger endel kunst rundt omkring, og kirken dufter av røkelse.

A believer reading the Bible in the Ethiopian Church

En troende leser bibelen i den Etiopiske Kirken

Så, hvilken hudfarge hadde egentlig Jesus? Var han svart eller hvit, eller kanskje han var mer som Michael Jackson? Først svart, så hvit? Det vi vet sikkert er at han var født og oppvokst som jøde. Området og epoken han ble født i tyder på at han verken var svart eller hvit. Det blir uansett bare unødvendige spekulasjoner: de som tror på Jesus, bør holde fokuset på budskapet og ikke budbringeren…

Personlig finner jeg det interessant å se hvordan den samme personen blir forgudet og portrettert ganske annerledes gjennom historien og kunsten. Dette er en funksjon som du også finner i annen religiøs kunst rundt om i verden (og som jeg kanskje vil komme tilbake til senere). la meg også nevne: den etiopiske kirken er et nydelig sted og definitivt verdt et besøk hvis du skulle være i Jerusalem.

Vannmerke og fotoeffekter: Photographer Toolkit 3 by: Wallstorm

Advertisements

Share your opinion

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s