Fotokunst: Daniela Rossell – Ricas y Famosas

Dette er en gammel sak, fra noen år tilbake. Saken ble opprinnelig publisert i Morgenbladet i august 2004.

Nicolaj Udstillingsbygning viser i sommermånedene utstillingen ”Rike og Berømte” av den mexicanske fotografen Daniela Rossell. I overrumplende fargefotografier vender Daniela Rossell sitt etnografiske blikk mot den mexicanske overklasses smak og livsstil. Det sosiale fotografi vender hodet og retter sin fokus mot den velstående overklasses i øyenfallende luksus og økonomiske makt.

Daniela Rossell - Ricas y famosas

Daniela Rossell - Ricas y famosas

Daniela Rossell (født 1973) stiller ut sine arbeider i denne tidligere kirken i hjertet av København. Utstillingen er meget interessant, og gir et innblikk i et liv hvor det kan være vanskelig å få innpass om man da ikke tilhører den mexicanske overklasse, eller befinner seg i dets tjenerskap. Rossells portretter er primært kvinner arrangert i overveldende scenarier; ofte helt unge kvinner på grensen til voksenlivet som virker meget opptatt av deres egen identitet og selviscenesettelse. Daniela Rossell kommer fra den samme overklassen hun selv fotograferer (hun er datter av en pamp i PRI, partiet som styrte Mexico i 71 år), og en del av de portretterte er således venner og familie. Dette gir en tillit og intimitet i bildene, noe som avsløres i et personlig, modig og avslørende uttrykk.
De ofte groteske iscenesettelsene danner rammen rundt disse kulturportrettene av velstandens og berømthetenes psykososiale identitet. Dette står i stor kontrast til størstedelen av den mexicanske befolkning. Slik kan man si at Rossells fotografier ansporer en kulturhistorisk og samfunnskritisk tematikk.

Det politiske uttrykket blir også mer relevant straks man innser at mange av de fotograferte er slektninger av Carlos Salinas, Mexicos lite velansette ekspresident som ble beskyldt for å plyndre landets statskasse for egen vinnings skyld.
På et av bildene poserer Salinas blonde ste-niese, Paulina D’az Ordaz, i et noe trangtsittende tennis antrekk, mens triumferende plasserer den ene foten hvilende på en utstoppet løve.

Daniela Rossell - Paulina with lion

Daniela Rossell - Paulina with lion

Kvinnene på bildene er avbildet, ifølge Rossell ”slik de er, eller ønsker å se ut” og de har alle godkjent bildene. En av de avbildede, nakenmodellen og pornoskuespillerinnen Lyn May, har uttalt at

”Dette er fotografier av vakre kvinner i vakre omgivelser. I et av bildene stiller en av jentene opp i en tettsittende drakt av tigerskinn. Jeg hadde også på meg en slik en gang under en filminnspilling, og jeg tror de fleste Mexicanas hadde ønsket seg en slik…”

Vakre kvinner? Ja, uten tvil. Vakre omgivelser? Vilt overlesset og alldeles smakløst

Det er noe sårt over disse stakkars rike pikene og deres dekadente miljøer; mengder av utstoppede dyr, rikmannsinteriører som varierer fra strandvillaer til penthouse leiligheter, rom i ballsals størrelser dekorert som sultanpalasser, greske templer eller europeiske kunstmuseer med landskapsmalerier. Gucci drakter, porselensdukker, antikviteter, bleket hår, oppstilte positurer: de eneste som kan minne om mexicanere er tjenerne, i de få bildene hvor de er fanget av linsen. I et av bildene, hvor en hushjelp er med, ser det nesten ut til at hun lengter etter å få sette i gang igjen med sitt ”virkelige arbeid”, der hun står oppstilt i et hjørne og kaster blikket til siden.

Daniela Rossell

Daniela Rossell

Tankene leder hen til de nyrikes kulturfattighet, eller til Saddam Husseins invaderte palasser slik de har gått sin runde i alle verdens medier.
Tacky og kitschy. Storslagent og fattig.

Religionen er mer eller mindre tilstede i samtlige bilder. Enten i form av et enkelt kors på veggen, eller som veggen dekket av kors (nærmest et katolsk arsenal av krusifikser), bord dekket som den siste nattverd, eller importert østerlandsk ikonografi. Det at selve utstillingslokalet er en tidligere kirke, gir en fin ramme rundt utstillingen.
På et av bildene ser man en Jesus på et stort trekors hengende over peisen. En lang- og mørkhåret kvinne sitter foran peisen og drar fingrene gjennom håret. Selve rommet er interiørmessig formet som en kirke, hvor peisen med trejesus blir selve senteret. Foran den smilende kvinnen ser man to hunder som parrer seg. Jesu lidelse, den smilende kvinnen, de kopulerende hunder; det er vakkert og sårt; naturlig, men allikevel så konstruert.

Bildene er omhyggelige i deres dokumentasjon av det gode liv og de forbløffende rekvisittene folkene velger for å hjelpe dem å leve det”. – The Los Angeles Times

Disse vakre, unge, rike pikene, der de sitter fanget i sin overflod og sitt dekadente forfall, de gir overklassens respektløse omgang med naturen et ansikt. Et ansikt med tilsynelatende ren samvittighet.

Det er en slags omvendt sosialdokumentarisme. Fototradisjonen har jo tradisjonelt sett vært humanistisk og sosialbevisst, og vendt linsene mot fattigdom, krig, elendighet, maktesløshet og død. I denne utstillingen vendes kamera mot livets solside, noe som kan virke provoserende, men samtidig pirrende. Rossell har valgt å dokumentere habitatet, skikkene og tradisjonene til Mexicos minste minoritet: de ultrarike.
Personlig syntes jeg det er meget interessant å få innblikk i en verden hvor man ikke har adgang, menneskets sosialpornografiske nysgjerrighet blir således delvis tilfredsstilt. Fotografiene er hengt opp med papirhjørner, slik at det også gir en illusjon om at man faktisk titter i familiealbumet til fotografen.

Rossell tilbyr et forbløffende blikk på Mexicos rike elite i deres naturlige, og ikke fullt så naturlige habitat”. – W Magazine

Denne utstillingen skapte store overskrifter og ivrige debatter da den ble vist i Mexico og Daniela Rossell har med sine skjeve kameravinkler, sin humor, ironi, intense fargevalg, og iscenesatte haremslignende omgivelser fått frem et resultat som er verdt turen til København alene.

Daniela Rossell

Daniela Rossell

Daniela Rossell’s utstilling er en av de sterkeste New York debutene jeg har sett på flere år” – Carel Kino, kunstskribent for Atlantic Monthly, Art in America og Art & Auction.


untitled ricasyfamosas

Alle bildene i denne saken har jeg frekt klippet ut fra forskjellige nettsider, og copyrighten tilhører selvfølgelig Daniela Rossell.

Copyright all photos; Daniela Rossell.

Kjøp bok hos Amazon:
http://www.amazon.com/Daniela-Rossell-Famosas-Mexico-1994-2001/dp/8475065198

Read this article in English – Les denne artikkelen på engelsk

Advertisements

Share your opinion

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s